روز ۱۲ دی ماه به عنوان روز رشت نام گذاری شده است. در سال ۱۳۹۳ به پیشنهاد روبرت واهانیان که یکی از تاریخ شناسان بزرگ و ارشد رشت است، روز ۱۲ دی ماه به مناسبت مرکز استان شدن این شهر در زمان حکومت سلسله‌ی صفویان، به عنوان روز تولد این شهر و به نام روز نکوداشت شهر رشت پیشنهاد شد. این روز در سال ۱۳۹۴ به افتخار نکوداشت شهر رشت به این عنوان نام گذاری شده است.

سید شمس شفیعی در یادداشتی دوازدهم دی ماه “روز رشت ”  را به عموم شهروندان تبریک و شادباش گفت

پایگاه اطلاع رسانی گیلان کلیـک >>

دکتر شفیعی رئیس کمبسیون برنامه، بودجه و امور حقوقی شورای اسلامی  در یادداشتی خطاب به همشهریان خود،در رشت نوشت:

باسلام و احترام به رشتوندان بافرهنگ

💧 ۴۶۶ سالگی رشت عزیز و روز رشت برشما مبارک

تاریخچه و علت نامگذاری روز رشت
💧روز رشت برابر با ۱۲ دی ماه، روزی که رشت در ۴۶۶ سال پیش به عنوان مرکز سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی استان گیلان انتخاب شده است. این شهر به شهر باران‌های نقره‌ای، شهر شب‌های بیدار، شهر خانه‌هایی با سقف‌های شیروانی و شهر اولین‌های ایران معروف است.

💧روز ۱۲ دی ماه به عنوان روز رشت نام گذاری شده است. در سال ۱۳۹۳ به پیشنهاد روبرت واهانیان که یکی از تاریخ شناسان بزرگ و ارشد رشت است، روز ۱۲ دی ماه به مناسبت مرکز استان شدن این شهر در زمان حکومت سلسله‌ی صفویان، به عنوان روز تولد این شهر و به نام روز نکوداشت شهر رشت پیشنهاد شد. این روز در سال ۱۳۹۴ به افتخار نکوداشت شهر رشت به این عنوان نام گذاری شده است.

💧 زمان صفویان در ۱۲ دی ۹۳۶ هجری شمسی سلطان محمود که از طرف شاه طهماسب صفوی به عنوان نماینده او انتخاب شده بود و به رشت وارد شد و با ورود او به این شهر، رشت به عنوان مرکز استان گیلان انتخاب شد
ایجاد بنای اولیه شهر رشت به احتمال زیاد به دوره‌ی ساسانیان باز می‌گردد

انتهای پیام/  کلیـک >>

  • نویسنده : نسرین عشقی
  • منبع خبر : دکتر شفیعی/ شورای شهر رشت