نخستین جلسه کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان برگزار شد

نخستین جلسه کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان برگزار شد

چالش‌های سه‌گانه حمل‌ونقل گیلان در کانون توجه نخستین جلسه کمیسیون حمل و‌نقل ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی

گیلان کلیـک >> به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گیلان؛ نخستین جلسه کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان، به ریاست علیرضا آقازاده، با هدف بررسی و رفع چالش‌های حیاتی این حوزه در استان برگزار شد.

در این نشست، مهم‌ترین مسائل مرتبط با حمل‌ونقل دریایی، جاده‌ای و هوایی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و راهکارهای اولیه برای بهبود وضعیت موجود ارائه شد.

در بخش حمل‌ونقل دریایی، تراز آب دریای کاسپین و تأثیر آن بر کاهش ظرفیت بنادر گیلان (کمتر از ۳۰٪ فعال) به عنوان مهم‌ترین چالش مطرح گردید.

آقازاده رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی گیلان با بیا اینکه پتانسیل فرودگاه سردار جنگل رشت با قابلیت ۱۰۰ پرواز هفتگی و نیاز به توسعه ترمینال کارگو و جابه‌جایی هیئت‌ها، از جمله مواردی بود که مطرح شد.

وی بر لزوم افزایش پروازهای منظم و چارتر به مقاصدی نظیر اربیل، و نبود پکیج‌های سفر برای جذب گردشگران خارجی تأکید کرد. همچنین، پتانسیل خط ریلی رشت-آستراخان و کریدور شمال-جنوب مورد بررسی قرار گرفت. فقدان ایستگاه مانور قطار نیز به عنوان یک کمبود زیرساختی مهم در بخش ریلی استان عنوان شد.

وی تاکید کرد ، بحث انتقال گمرک از مناطق شهری برای کاهش ترافیک، بی‌اعتبار شدن راننده توسط گمرک، و لزوم پیاده‌سازی سامانه Ipass از سوی سازمان بنادر و گمرک مطرح شد. تأمین کارت سوخت شناور برای رانندگان خارجی نیز از شرکت نفت درخواست گردید.

علی کریمی عضو کمیسیون حمل و نقل ترانزیت و لجستیک در این خصوص به موانع عملیاتی کشتی‌های رورو از جمله عمق کم آب و شرایط نامساعد جوی اشاره کرد. همچنین، بر لزوم بهبود روابط سیاسی با کشورهای همسایه جهت توسعه همکاری‌های ترانزیتی تأکید شد.

مسائل مربوط به حمل‌ونقل جاده‌ای شامل مشکلات ترافیکی، تشریفات طولانی گمرکی و نیاز به تمرکززدایی مراکز دپو، محور اصلی بحث‌ها بود

.آقایان عظیمی و بابایی به تفصیل به موضوعاتی نظیر حذف دو کمیسیون از مبدأ بندرعباس-انزلی، ضرورت حضور نیروی انتظامی برای کنترل کامیون‌های با دو CMR، و لزوم بهبود سامانه نوبت‌دهی کامیون‌ها (که ۸۰٪ آن اینترنتی است) پرداختند.

افشار ربانی هم بر لزوم پیگیری جدی این موارد برای رفع معضلات اجرایی و بهبود فضای کسب‌وکار در حوزه حمل‌ونقل تأکید کرد.

سید مهدی امجدی عضو دیگر این کمیسیون از جمله معضلات اجرایی مطرح شده می‌توان به نبود نقشه لجستیکی جامع، طولانی بودن تشریفات گمرکی (تا ۳۰ روز)، عدم پاسخگویی نماینده گمرک در خارج از ساعات اداری، تأثیر کریدور زنگزور آذربایجان بر منطقه، قطعی مکرر سامانه‌های گمرک و برق در مرزها، بیمه کارت سبز عبوری، لغو روادید با روسیه، و تخصیص ارز به رانندگان اشاره کرد.

در پایان این نشست، اولویت‌هایی برای طرح در شورای گفت‌وگو دولت و اتاق بازرگانی مشخص گردید. این موارد شامل بازبینی در قوانین بارنامه‌ها، پیگیری مسائل کارنه تیر و پایانه مرزی با آذربایجان، تشکیل انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل اتاق، برگزاری دوره‌های تخصصی لجستیک، و توسعه صادرات و مسافربری از طریق فرودگاه سردار جنگل با همکاری کمیسیون بود.

درباره ی نسرین عشقی

مطلب پیشنهادی

رئیس اتحادیه میوه و تره بار رشت: ۵۰۰ تن سیب زمینی جهت تعادل و کاهش قیمت بازار به گیلان وارد شد

رئیس اتحادیه میوه و تره بار رشت: ۵۰۰ تن سیب زمینی جهت تعادل و کاهش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *